רב-חובל או קַבַּרְנִיט הוא הסמכות העליונה והבלעדית בנוגע להפעלת כלי השיט בים. חולמים להיות רבי חובלים? קחו בחשבון שזהו תפקיד עם המון סמכויות, אך עם הכוח באה גם האחריות.
כדי לנהל את העניינים על ספינה בים אתם חייבים להיות טיפוסים קשוחים עם בטן חזקה...

תמר גורקה קליינר על תפקידו של רב החובל


בקומה התחתונה במוזיאון תוכלו למצוא מרחב התנסות ומשחק בעולם הספנות - ימאים צעירים - מתחם חדש של עמדות משחק שמאפשרות להכיר את עולם השיט ולהתנסות במגוון מיומנויות שיט :
כל אלו משולבים בתצוגת דגמי ספינות מהספנות העברית, שממחישה פרק ייחודי וחשוב בסיפור הקמת המדינה ובמהפכה הימית שהתקיימה בישראל. עמדות המשחק הופקו בסיוע משרד ירושלים ומורשת, בשיתוף משרד התרבות והספורט ובאמצעות ה"מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל".
תקשורת באמצעות דגלי קוד
תקשורת בסימוני אורות
העמסת ספינה במכולות
זיהוי חלקי הספינה
משחק הצוללות המפורסם בקנה־מידה גדול
היכרות עם כלי שיט


On-Line
אם אתה חולם להיות רב-חובל ולהשיט אניות גדולות למרחקים עצומים, אם אתה רוצה להיות סקיפר ולקחת את המשפחה על יאכטה ליוון או בכלל להיות פיראט (אנחנו לא שופטים..)
יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים אל הים הגדול.
האקדמיה לימאים צעירים מציעה לכם טעימות מעולם הימאות המקצועי.
*הים הגדול הוא מקום מסוכן ויש לצאת להפליג עם אנשי מקצוע מוסמכים בלבד.

תמר גורקה קליינר עוזרת לכם להתמצא בעולם הגדול
1
2
2/3 מהעולם מכוסה מים.
האוקיינוס השקט הוא הגדול מכולם. הוא מכסה 1/3 מכדור הארץ ושיטחו גדול יותר מכל היבשות בעולם יחד.



תמר גורקה קליינר על כלי השייט השונים
3
צילום: ג׳ני כצנר

תמר בחצר האימונים
חצר הסיפון התחתון במוזיאון הימי
שם תוכלו למצוא עמדות לתירגול
וללמוד עוד סוגי קשרים!

1
------------------------
קשר בוהן

2
------------------------
קשר שמינית

3
------------------------
קשר דייגים
תירגול קשרים

4
------------------------
קשר הצלה
בהצלחה!
ו... אל תשכחו לשמור על קשר (-;

תמר גורקה קליינר מארגנת אתכם לפני ההפלגה
תמר גורקה קליינר מארגנת אתכם לפני ההפלגה

מדחף
בעל מספר להבים ומופל על ידי המנוע בתנועה סיבובית להנעת האונייה.
מבנה עילי
מבנה סגור הבנוי על חלק מהסיפון.
גשר הפיקוד
התא במבנה העילי בו נמצא הקצין המפקד על האונייה.
גוף האונייה
תחתית ודפנות האונייה.
חרטום בולבוסי (פקעתי)
בליטה עגלגלה בחרטום מתחת לקו המים, מגביר את מהירות האונייה ומייעל את צריכת הדלק.
ארובה
נועדה לפליטת גזים ועשן מבעירת המנוע.

מפרש
מפרש הוא למעשה כנף הממיר את אנרגיית הרוח לתנועה, כאשר הרוח מפעילה עליו כוחות עילוי וגרר.
כוח כבידה
שווה למשקל הספינה ומושך אותה כלפיי מטה.
לפי עיקרון ארכימדס, הספינה דוחקת מים בנפח השווה בדיוק לנפח חלקה השקוע במים. המים הנדחקים מפעילים על הספינה כוח ציפה.
כוח ציפה
פועל כנגד כוח הכבידה.
גודלו הוא משקל המים שנדחקו- כלומר, משקלם של מים בנפח של חלק הספינה השקוע. הספינה תצוף בגובה שבו כוח הציפה מאזן בדיוק את כוח הכבידה המופעל עליה.
עוגן
כאשר העוגן נמצא על הספינה הוא ״נעזר״ בנפח הספינה כדי לצוף עליה, אך כשהוא נזרק למים צפיפות החומר שלו (ברזל) גבוהה מזו של המים ולכן הוא שוקע.
קיל
הקיל מוריד את מרכז הכובד בכלי השייט כדי ליצור איזון ולהקטין הטיות.
איך ספינה פועלת?
4

תמר גורקה קליינר על ניווט בים הגדול

סקסטאנט
מאה ה-19, לונדון
5

תמר גורקה קליינר על פיראטים
6


דיגלי קוד
דגלי הקוד הם מערכת דגלי איתות לתקשורת חזותית בין אונייה לאונייה. מערכת זו, שבה מועברים מסרים הנצפים בעין, קיימת מאמצע המאה התשע־עשרה.
איתות הדגלים מאפשר תקשורת ללא קשיי שפה במצבים של סכנה לבטיחות השיט או לכלי השיט ולנוסעים בו. בשיטה זו עדיין נעשה שימוש, אף כי קיימת כבר תקשורת אלחוטנית ולוויינית מתקדמת.
ישנם 59 דגלים וניסים במערכת דגלי הקוד הבינלאומי. כאן תוכלו להכיר 10 מהם - בינתיים...
המשך - בתערוכה!
7

תמר גורקה קליינר על אמונות תפלות בים