top of page
20210308_205903-01.jpeg

צילום: ג׳ני כצנר

מרחב התנסות ומשחק בעולם הספנות

עמדות המשחק מאפשרות להתנסות במגוון מיומנויות שיט - ובהן תקשורת באמצעות דגלי קוד וסימוני אורות, העמסת ספינה במכולות, זיהוי חלקי הספינה ומשחק צוללות בקנה-מידה גדול. כל אלו משולבים בתצוגת דגמי ספינות מהספנות העיברית, שממחישה פרק ייחודי וחשוב בסיפור הקמת המדינה ובמהפכה הימית שהתקיימה בישראל.

- קומה 1 -

חלקי האוניה

חשבתם פעם איך יכול להיות שאוניה גדולה וכבדה מאוד צפה?  או איך סירת מפרש שומרת על היציבות שלה ולא נופלת הצידה? בתחנה זו תלמדו את הסודות שמאחורי כלי השיט!

* רמז - זה לא מאחורה זה יותר ממתחת (-;

פריקה וטעינה של אוניית מכולות

הידעת?

עד לפני פחות ממאה שנים, היו מעמיסים על האונייה חבילות של סחורה בגדלים שונים. תהליך העמסת האוניה בסחורה היה לוקח הרבה זמן ומצריך הרבה עבודה.. וזה עלה הרבה כסף.

לנהג משאית אמריקאי, בשם מלקולם מקלין, היה רעיון איך לייעל את הטענת ופריקת המטען. הוא חשב על הרעיון כשהמתין שעות ארוכות לסחורה בנמל...

בשנות ה-50 החלו להגדיל את החבילות ולייצר מנופים ומתקני שינוע של החבילות הכבדות מאוד שכבר אי אפשר לסחוב בידיים או בעגלות.. הרעיון של מקלין, לארוז מטען כללי במכולות אחידות, הביא למהפך בשינוע מטענים.

חישבו

אם המכולות (הקוביות) היו קטנות ורבות יותר ואם הן היו בגדלים שונים, כמה קשה היה להטעין את האוניה!

צילום: אייל עמיר

צוללות

צוללת היא כלי שיט המסוגל לנוע ולפעול מתחת לפני הים. רוב הצוללות בעולם משמשות למטרות צבאיות - בעיקר איסוף מודיעין צבאי (לגלות את סודות האויב!), טיבוע אוניות, ירי טילים אל מטרות קרקעיות והובלת לוחמי קומנדו ימי.  הצוללת מתחבאת בתוך הים, מתגנבת מבלי שיבחינו בה ותוקפת את האויב בהפתעה.

במשחק, אתם צריכים לגלות את הצוללות של השחקן שממול ולנסות שהוא לא יגלה את שלכם... זה משחק שמצריך סודיות וריכוז! 

אם מעניין אתכם לראות צוללת אמיתית יש אחת כזאת ממש מחוץ למוזיאון.  

אח"י דַּקָּר הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי, שטבעה ב-25 בינואר 1968. במשך שנים לא הצליחו למצוא אותה וזו היתה אחת התעלומות הגדולות במדינה. רק לאחר 31 שנה מצאו אותה בנתיב השיט שלה בדרך לחיפה. אם תצאו מהמוזיאון ותלכו לכיוון הים, תוכלו להבחין במדרגות רחבות שיורדות למטה. הצוללת שנמצאה הובאה למוזיאון ההעפלה וחיל הים שנמצא במורד המדרגות והיא עומדת בחוץ כאנדרטת זיכרון ללוחמים.

דגלי קוד

דגלי הקוד הם מערכת דגלי איתות לתקשורת חזותית בין אונייה לאונייה - הם בעצם השפה בה מדברות אוניות ביניהן. מכיוון שבים מפליגות אוניות ממדינות שונות נוצרה שפה של צבעים וצורות כך שלא משנה באיזו שפה מדברים אנשי הצוות הם יהיו יכולים להבין אם אוניה שבקירבתם בדיוק רוצה לשנות נתיב או שאולי זקוקה לעזרה... בימי מגיפות למשל על האוניה להניף דגל מיוחד אם יש על סיפונה חולה והנמל יכול לסרב לתת לה לעגון. לכל דגל צורה ושם קוד בשפת הימאים הבינלאומית.

משימה

במקום "כן" - אימרו צ'ארלי

במקום "לא" - אימרו נובמבר

האחרון שנפסל - הוא רב-חובל!

אורות דרך

בלב הים חשוך לחלוטין בלילה, ולכן כלי השיט מסמנים את עצמם ואת מצבם בעזרת אורות.

זהו אמצעי ליצירת תקשורת בין כלי שיט ולמניעת תאונות. 

חשוב לדעת: כל מערך תאורה מסמן סוג שונה של כלי שיט או מסר שונה לכלי השיט שמסביב. 

מיקום וצבעי האורות של כלי שיט ממחישים לנו את מיקומנו ביחס אליו - מלפנים, מאחור, משמאל או מימין.

ספנות עיברית

לצד פינות המשחק והלמידה, תוכלו למצוא דגמים של אוניות ששירתו את המדינה בתחומים שונים.

הדגמים הם העתקים מדויקים של אוניות אמיתיות שהייתם יכולים לראות עוגנות כאן בנמל חיפה! 

אוניות שהביאו עולים חדשים לארץ, אוניות ששימשו לייצוא ויבוא של סחורה ואפילו אוניית נופש מפוארת במיוחד! 

DSC08153-01.jpeg

אם הגעתם לכאן, כנראה שסיימתם את לימודי הימאות של הקומה הראשונה ואתם מוכנים לצאת לאימון בשטח - בחצר הסיפון התחתון!

bottom of page